We hebben onderzocht dat er -als we niets doen- verschillende knelpunten ontstaan. Bijvoorbeeld rondom Utrecht Centraal. Het aantal bussen en aantal fietsers neemt steeds meer toe de komende jaren. Hierdoor hebben fietsers, voetgangers en bussen last van elkaar. Het wachten op bussen zorgt voor fietsfiles en het wachten op fietsers weer op busfiles. Dit geldt net zo voor de voetgangers die willen oversteken.
Ook de vele woningen en werklocaties die erbij komen in Utrecht Zuidwest en Nieuwegein (City, Rijnhuizen en A12 zone) maken dat het huidige OV-systeem niet meer voldoet. Om te zorgen voor passende en betaalbare woonruimte is de bouw van nieuwe woningen van het grootste belang. Omdat deze woningen vaak minder ruimte voor de auto krijgen, gaan de toekomstige bewoners meer gebruik maken van het openbaar vervoer. Daarnaast is voor deze (toekomstige) inwoners een aantrekkelijke en snelle verbinding tussen Nieuwegein en Utrecht noodzaak. Of op routes naar en binnen het Utrecht Science Park. In de toekomst willen meer mensen naar dit gebied reizen. Daarom moeten er meer trams en bussen naar het Science Park gaan rijden, maar dat kan alleen als daarvoor ruimte gemaakt wordt.
Voor (toekomstige) inwoners is een aantrekkelijke en snelle verbinding tussen Nieuwegein en Utrecht noodzaak. Of op routes naar en binnen het Utrecht Science Park.