Voorkeursalternatief
In 2024 hebben we gewerkt aan onderzoek dat moet leiden tot een zogenaamd ‘voorkeursalternatief’. De resultaten van de MIRT Verkenning hebben duidelijk gemaakt dat de Merwedelijn nodig is omdat het aantal woningen en arbeidsplaatsen groeit. Er is ook gebleken dat verdiepend onderzoek nodig is om een voorkeursalternatief te kunnen aangeven. Dit verdiepend onderzoek vindt plaats in de eerste helft van 2025.
De MIRT-verkenning en andere projecten en maatregelen
De MIRT-verkenning OV en Wonen staat niet op zichzelf en heeft relatie met andere projecten en maatregelen. Bijvoorbeeld met het op te starten MIRT-onderzoek dat zich richt op de ontwikkeling van de A12 zone in samenhang met Rijnenburg en de bereikbaarheidsopgave in dit deel van de metropoolregio Utrecht. Hierin onderzoeken we hoe we deze gebieden kunnen ontwikkelen tot nieuwe stadsdelen waar het prettig en gezond wonen en werken is. Een belangrijke onderzoeksvraag hierbij is welke maatregelen nodig zijn om de A12-zone en Rijnenburg bereikbaar te maken met OV, auto, en fiets, de bestaande stad bereikbaar te houden en de Ring Utrecht goed te laten functioneren. Waar de MIRT-verkenning OV en Wonen zich richt op het openbaar vervoer voor zuidwest en oost Utrecht, heeft het MIRT-onderzoek aandacht voor het totaal aan benodigde mobiliteitsmaatregelen. In het MIRT-onderzoek komen de uitkomsten van de MIRT-verkenning OV en Wonen uiteraard wel terug.