Goed bereikbare nieuwe en bestaande woon- en werkgebieden
De regio Utrecht heeft een opgave op het gebied van bereikbaarheid en woningbouw. Voor zowel korte, middellange als lange termijn werken we als overheden samen aan verbeteringen. Het gaat hier over het voorkomen van overbelasting rond Utrecht Centraal Station, het beter bereikbaar maken van het Utrecht Science Park en het mogelijk maken van woningbouw in Utrecht Zuidwest en het noordelijke deel van Nieuwegein.
Het onderzoek
Rijk, provincie en gemeenten hebben in de afgelopen jaren gezamenlijk een groot aantal maatregelen onderzocht op realiseerbaarheid en effectiviteit. Eind vorig jaar werd al duidelijk dat er meerdere kansrijke oplossingen zijn: vijf maatregelen gaan we verder onderzoeken. Wat en hoe we dat doen is opgenomen in een uitgebreide, meer technische notitie, de zogenaamde Notitie Reikwijdte en Detailniveau. Er is ook een samenvatting beschikbaar van de eerste effecten per mogelijke oplossing.
De 5 mogelijke oplossingen
• Een mogelijk nieuwe (deels ondergrondse) tramverbinding, de “Merwedelijn”, voor onder andere het bereikbaar maken van het nieuwe woon- en werkgebied A12 zone. Het idee is dat deze tramverbinding in Nieuwegein en IJsselstein deels op de huidige tramlijn (SUNIJ) gaat rijden.
• Afhankelijk van hoe de mogelijke Merwedelijn er precies uit komt te zien, kijken we of de tramlijn langs Kanaleneiland verlegd kan worden naar Papendorp. In het onderzoek noemen we dit de Papendorplijn.
• De bestaande Tramlijn 22 vaker laten rijden in de spits voor de grote reizigersgroepen van en naar Utrecht Science Park.
• De aanleg van een mogelijke tweede busbaan op het Utrecht Science Park zodat de bussen (en trams) elkaar op de Heidelberglaan minder in de weg zitten.
• Doorstromingsmaatregelen voor de Waterlinieweg om te kijken hoe we bussen sneller en makkelijker kunnen laten doorrijden.