Tijdens het werkbezoek kregen de ministers meer inzicht in de effecten van deze groei op de bereikbaarheid van de regio, zowel per ov, auto als fiets. Ook de noodzaak van investeringen in nieuwe infrastructuur was onderdeel van het gesprek.
Uitdagingen van nationaal belang
Een steeds drukkere Utrechtse regio is niet alleen een uitdaging van gemeenten en provincie, ook nationaal heeft dit effecten. Utrecht is met het Centraal Station en de vele snelwegen in de regio hèt verkeersknooppunt van Nederland. Doel van het gesprek was om de verwachte verkeerseffecten van de Utrechtse regionale bevolkingsgroei voor fietsers, automobilisten en gebruikers van het ov te delen en inzichtelijk te maken waar de huidige en toekomstige knelpunten zitten voor een gezonde groei van de stedelijke omgeving.
Knooppunt van oplossingen
Met grootschalige bouwlocaties zoals Merwedekanaalzone in Utrecht en Nieuwegein City, en op langere termijn de A12-zone, wil de regio bijdragen in de aanpak van de woningcrisis. Om de geplande bouw van tienduizenden woningen mogelijk te maken, hebben gemeente en provincie Utrecht in juni samen 400 miljoen euro uitgetrokken voor nieuwe snelle ov-verbindingen. Onlangs kondigde het college van Nieuwegein aan 15 miljoen te willen bijdragen voor de realisatie van een deels ondergrondse tramlijn tussen Nieuwegein en Utrecht Centraal: de Merwedelijn.