Dit gebeurt in samenhang met de aanpak van de bereikbaarheid van de gebieden en de regio Utrecht. In november is fase 1 van het onderzoek afgerond. De ontwikkeling van de A12-zone en Rijnenburg levert een grote bijdrage aan de groei van woningen en arbeidsplaatsen in de metropoolregio Utrecht.
Investeringen
Om deze ontwikkeling mogelijk te maken zijn investeringen nodig in groen, water, fiets- en wandelnetwerken. Om prettig en gezond in de gebieden te kunnen leven zijn ook oplossingen nodig om ongezonde effecten te verminderen, zoals het geluid van snelwegen. Dit geldt ook voor de milieueffecten van bedrijven met een hoge milieucategorie. Verder zijn oplossingen nodig om de gebieden Rijnenburg en Nieuwegein, die nu gescheiden zijn door de A2, goed met elkaar te verbinden. Denk bijvoorbeeld aan een overkapping over de snelweg en het maken van bruggen of onderdoorgangen.
Bereikbaarheid
Voor de bereikbaarheid zijn oplossingen voor openbaar vervoer en auto onderzocht. Voor de ontwikkeling van de gebieden is een snelle en frequente tramlijn van Utrecht CS naar Rijnenburg nodig. Voor de bereikbaarheid per auto zijn maatregelen nodig voor de doorstroming op de Ring Utrecht en om de gebieden bereikbaar te houden. De conclusies uit de fase 1 van het MIRT Onderzoek sluiten aan bij eerdere uitkomsten van de gebiedsonderzoeken.
Fase 2
Tot november 2025 werken we aan fase 2 van het MIRT-onderzoek. In deze fase werken we oplossingen verder uit. Met als doel om in november 2025 besluiten te nemen over de mogelijke ontwikkeling van de gebieden en de bereikbaarheidsopgave.
De resultaten van het MIRT Onderzoek kunt u lezen in het kerndocument.
MIRT Verkenning OV en Wonen
Het MIRT Onderzoek sluit aan bij de MIRT Verkenning OV en Wonen. Daarin wordt onderzocht welke maatregelen nodig zijn om het openbaar vervoer in de regio te verbeteren. Er is een schaalvergroting in het OV nodig om de gewenste groei in womningen en arbeidsplaatsen mogelijk te maken.