Fiets-OV overstappunt Zeist
De plannen voor vernieuwing van de bushalte/fietsparkeerplek aan de Jordanlaan in Zeist, de drukste halte in die gemeente, worden uitgebreid. Zo wordt de overstap tussen fiets en OV voor de reiziger makkelijker. De locatie bestaat uit een bushalte, fietsenstalling en krijgt ook andere handige voorzieningen voor reizigers. In de nieuwste variant wordt het fietspad verplaatst, zodat doorgaand fietsverkeer en OV-reizigers elkaar niet kruisen. Doordat loopruimte tegelijkertijd wachtruimte wordt, is het er veiliger en bevinden voorzieningen zich op een makkelijk bereikbare plek.
Rotonde fietsroute Bunnik-USP
Om de doorfietsroute Houten-station Bunnik-USP sneller en veiliger te maken, wordt de kruising N441-Van Zijldreef-Runnenburg een rotonde waarop fietsers voorrang krijgen. Zo proberen we meer reizigers te verleiden met de fiets te reizen om de (parkeer)druk op USP en Utrecht CS te verminderen. De verkeerslichten die er nu staan zijn verouderd, waardoor ze niet fietsvriendelijk kunnen worden ingesteld. Op de nieuwe rotonde hoeven fietser niet te stoppen en wordt er minder hard gereden dan op een kruising. Ook is het onderhoud van een rotonde goedkoper dan dat van verkeerslichten.
No Regret maatregelen
Beide maatregelen zijn onderdeel van het in de herfst van 2018 vastgestelde pakket maatregelen, om de bereikbaarheid van het USP en (toekomstige) woonlocaties van de zuidwestkant van Utrecht te verbeteren. De verwachting is dat deze maatregelen ook de drukte rond Utrecht CS verminderen en het fiets- en OV-netwerk op korte termijn verbeteren, zonder problemen voor lange termijn oplossingen. Voor de No Regret maatregelen stellen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Utrecht en de gemeente Utrecht ieder 15 miljoen euro beschikbaar aan U Ned.