Dit zijn de 6 goedgekeurde no regret-maatregelen

September 26, 2019 400 keer bekeken 0 comments

Eén van de programmalijnen van U Ned bestaat uit de no regret-maatregelen. Onlangs zijn 6 hiervan goedgekeurd door de programmaraad. Maar wat is het idee eigenlijk achter de no regret-maatregelen? En wat stellen ze precies voor?

Altijd goed

U Ned schetst een toekomstbeeld voor 2040 en daarna: hoe houden we de regio bereikbaar en leefbaar? Maar in de tussentijd is er ook actie nodig. De no regret-maatregelen kunnen we nu al uitvoeren en zijn 'altijd goed', ongeacht de keuzes op de langere termijn die er nog te maken zijn. De maatregelen leveren een bijdrage aan het verbeteren van de bereikbaarheid van Utrecht Science Park (de Uithof), het ontlasten van Utrecht Centraal en/of maken huidige plannen voor woon- en werklocaties in en rondom Utrecht mogelijk.

6 goedgekeurde maatregelen

De programmaraad van U Ned (bestaande uit bestuurders van alle betrokken partijen) heeft onlangs 6 no regret-maatregelen goedgekeurd. De goedkeuring betekent dat het bestuurlijk draagvlak én de benodigde middelen beschikbaar zijn om hiermee aan de slag te gaan. Maar wat houden de 6 goedgekeurde no regret-maatregelen in?

  1. Het aanleggen van een busbaan tussen Utrecht Science Park en Zeist. Een nieuwe op- en afrit ter hoogte van de Utrechtseweg zorgt ervoor dat regionale snelbuslijnen uit de richting Amersfoort en Soest ook gebruik kunnen maken van de nieuwe busbaan. Om de overstap tussen auto en bus en fiets en bus te stimuleren, hoort hier ook de doorontwikkeling van P+R Soesterberg en F+R (Fiets + Reis) Mooi Zeist bij.
  2. Het verbeteren van fietsverbindingen tussen Utrecht Science Park en omliggende gemeenten, naar Zeist-West, station Bilthoven en station Bunnik. Ook de fietsvoorzieningen bij beide stations worden verbeterd.
  3. Het verbeteren van fietsroutes ten zuiden van het stationsgebied en de Utrechtse binnenstad. Daardoor ontstaan aantrekkelijke en snellere fietsroutes vanuit het zuiden (Nieuwegein), zuidwesten en westen (Leidsche Rijn) naar Utrecht Science Park.
  4. Hetzelfde gebeurt ook aan de andere van Utrecht. Hier komen ten noorden van het stationsgebied en centrum betere, alternatieve fietsroutes vanuit het noordwesten (Zuilen en Cartesiusdriehoek) en westen (Majella en Leidsche Rijn Noord) naar Utrecht Science Park.
  5. Het aanleggen van een HOV-busbaan langs de Merwedekanaalzone en onder de A12 door naar Westraven. De Merwedekanaalzone is een woon-, werk- en leefgebied in aanbouw, dat dankzij deze HOV-busbaan beter wordt ontsloten richting enerzijds Utrecht Centraal en het centrum en anderzijds richting Nieuwegein en IJsselstein.
  6. Het aanleggen van een OV-busverbinding tussen Overvecht en Utrecht Science Park. Deze maatregel bevordert het overstappen van treinreizigers uit de richting Hilversum (en Amersfoort) en biedt een snelle en directere verbinding met Utrecht Science Park.

U Ned - no regret-maatregelen

 

Hoe verder?

Het commitment is er. De volgende fase is de planuitwerking. Daarin wordt samen met alle stakeholders gekeken hoe de maatregelen het best uitgevoerd kunnen worden. Het streven is om ze vóór 2025 te realiseren. Houd onze nieuwsbrief en website in de gaten voor meer nieuws over de voortgang.

0  Comments

In het programma U Ned werken het Rijk, de Provincie Utrecht en de regio aan een gezonde groei van de regio Utrecht.